FTL i LTL
Aby wiedzieć jak dobrać odpowiedni rodzaj dostawy dla swojego towaru, warto poznać zalety oraz co dokładnie oferują, często spotykane w transporcie drogowym określenia FTL i LTL.
Co znaczy FTL
Skrót FTL, czyli Full Truck Load, inaczej ładunek całopojazdowy. Termin ten oznacza wypełnienie naczepy (24t / 13,6ldm) towarem jednego klienta. Przeznaczony jest dla dużych lub ciężkich partii, które mogą całkowicie wypełnić naczepę lub jego znaczną część. Jest to najprostsza i najszybsza gałąź transportu, gdyż jego droga prowadzi z punktu A do punktu B (od nadawcy do odbiorcy), bez konieczności przystanków u innych klientów/magazynów. Brak dodatkowych punktów oznacza również zmniejszenie ryzyka uszkodzeń, gdyż towar nie będzie przeładowywany.
Co znaczy LTL
Pojęcie LTL często jest zamiennie stosowane z pojęciem PTL. LTL czyli Less Truck Load, PTL - Part truck Load. Jak sama nazwa wskazuje, jest to częściowe zajęcie miejsca na naczepie. Polega to na tym, że przestrzeń ładunkowa jest dzielona na kilku nadawców. Jest to świetne rozwiązanie dla klientów którzy mają do przewiezienia pewną partię towaru, którą nie wypełni całej naczepy ale zbyt dużej na przesyłkę kurierską. Transport częściowy jest bardziej ekonomiczny od FTL ale jego czas jest wydłużony o dodatkowe miejsca załadunku i dostawy.
Różnice pomiędzy FTL i LTL
Pierwszą i główną różnicą, jest to, że LTL oznacza tylko częściowe załadowanie naczepy towarem, podczas gdy FTL oznacza jego całkowite wypełnienie ładunkiem.
Ze względu na dodatkowe rozładunki i załadunki, transport LTL trwa dłużej, w porównaniu do FTL.
Niewątpliwą zaletą FTL, jest mniejsze prawdopodobieństwo aby towar uległ zniszczeniu.
LTL jest bardziej ekonomicznym rozwiązaniem dla klientów, którzy mają mniejsze wysyłki.
Podsumowując -co lepsze?
Zarówno dla klientów, jak i przewoźników czy też spedytorów, FTL jest prostszym, szybszym i bardziej komfortowym typem transportu niż wymagający dodatkowych miejsc za-/rozładunku transport LTL.
FTL świetnie się sprawdza m.in. w przypadku dostaw produktów spożywczych. Jest także dobrym rozwiązaniem dla ładunków o dużej wadze lub przestrzennych. Polecany zwłaszcza do przewozu cennych lub wrażliwych towarów, podatnych na zniszczenie bądź nieprzystosowanych do długotrwałego transportu.
Transport częściowy z kolei, bywa bardziej opłacalny ze względu na sam koszt wykorzystanej powierzchni ładunkowej. Szczególnie warto z niego skorzystać np. wtedy, kiedy towar jest zbyt ciężki by mógł zabrać go kurier i zbyt mały by kwalifikować się na transport FTL.